Списък на моите блогове

Машинист

    Машинист
    разказ

  Влакове, влакове, влакове... Животът ми преминава по железните пътища. Бързи или бавни, шумни или не до там, комфортни ... по нашенски, влаковете са били символ на прогреса и ще останат такъв и в бъдеще. Имал съм много премеждия в работата си, но това, което ще ви разкажа, макар да изглежда обикновено и делнично, можеше да бъде заплатено с живота ми. 
  Работя като машинист на влекач. Сутрин ставам рано, за да отида на гарата, където предишната вечер съм оставил влекача. С годините съм свикнал да разделям пътя на отсечки и да свързвам метрите до гарата с минутите. Знам по кое време, къде трябва да съм, така че да стигна на перона, точно в момента на тръгване на влака.
  Една сутрин, дали часовникът ми беше закъснял или бяха пуснали влака по-рано, но като стигнах на гарата, влакът ми тръгваше. Тогава бях млад, затичах се направо през коловозите. Със скок се качих на перона и продължих безумния си бяг по него. Полицаят свирна предупредително, но аз вече бях настигнал влака и скочих на стълбичката на последния вагон почти в края на перона. Хванах се за ръкохватките от двете страни на вратата и опитах да я отворя. Вратата не подаде. Беше заключена, дадох си сметка, че дори и да не беше, отварянето ще бъде много трудно. Влакът вече преминаваше изходните стрелки на гарата и беше набрал сериозна скорост. Нямаше как да скоча.
  Затварям очи и се връщам към всеки миг от онова февруарско утро. Времето подобаващо студено. Ръкохватките покрити със скреж и въпреки кожените ми ръкавици ръцете ми усещат сковаващия студ. Държа се и се надявам да издържа до гара Павликени, която е на 20 минути път. Вятърът изгаря с ледените си целувки кожата на лицето и шията ми. Не се надявам локомотивния машинист или някой от пътниците да ме види, защото е непрогледна тъмница, поради ранния час и мъглата. Надеждата ми е в кондуктора. Надявам се, че ще мине на задължителната обиколка до „опашката” на влака. Наистина, след няколко минути проблесна фенерче и тантуреста кондукторка погледна към вратата, пред която бях увиснал. Пуснах едната си ръка и в все сила похлопах по стъклото. Това привлече вниманието й, тя доближи лице до стъклото, освети ме през него с фенерчето, погледна, ококори очи и... припадна. Свлече се до вратата и я затисна от вътре. 
  Сега я втасах. Ще отговарям не само за това, че се возя отвън на влака, но и затова, че „свалих” кондукторката в коридора. В онези години мобилните телефони съществуваха, но малко хора имаха такива. Бяха твърде скъпи и първоначално навлязоха в железницата при служебните лица и при директорите и техните „приятелки”. Аз естествено нямах мобилен апарат и нямаше как и на кой да се обадя. Полицаят от перона обаче отишъл при ръководителя по движението в гарата и му съобщил, че съм останал извън вагона. Той позвънил на началника на влака и го уведомил, че вероятно извън последния вагон на влака му има пътник без билет, а началникът озадачен, че кондукторката не се появила до средата на отсечката в купето, където са се настанили, тръгнал да провери какво става.
  Когато фенерчето на началника освети припадналата кондукторка, а после и мен, вече бях започнал да замръзвам. Не усещах ръцете си. Лицето ми беше измръзнало. От миглите и веждите ви висяха скрежасали висулки, а от носа ми шушулка като от капчук. Треперех, направо се тресях, но имах силната воля да оцелея и бях стиснал здраво тръбите на ръкохватките. Аз съм яко момче.
  Мислех, че началникът на влака, ще започне да ми се кара, да ми иска документите за пътуване и да докладва за мен, а той само ме завлече в едно топло купе, попита ме дали съм добре и ми каза: „Ей момче, много се радвам, че не си паднал! Сто години ще живееш, щом сега оцеля. Жив и здрав бъди!” И замина да си върши работата.

  КД
  2014

Няма коментари:

Публикуване на коментар